dimarts, 20 d’abril del 2010

Que fer davant els rumors.



Saber si cal respondre o no els rumors sempre genera dubte. Saber qui n’és l’autor i qui n’és el difusor, el dubte es converteix en indignació i, encara, saber que la justícia tardarà anys a fer pagar la culpa als delinqüents, crea frustració.
La darrera intervenció televisiva del tercer tinent d’alcalde de la Sra. Casamitjana ens demostra que el propòsit d’esmena que els socialistes havien anunciat respecte a la seva política de comunicació (veure entrada de 30 de març passat), no ha servit per a res, continuen pel camí del “tot s’hi val”, sense escrúpols.
Malauradament, de rumors, com ho demostra La Vanguardia en un reportatge publicat diumenge passat, n’hi ha per tot arreu i m’hi refereixo sabedor de que no és cap com bé ho diu el refrany, “mal de molts, consol per a tontos”.
La diferència que hi ha entre els rumors que fa referència el reportatge i els que podem captar a Roses, en l’àmbit polític és, però, important. Dels primers no se’n sap l’autoria i dels que ens afecten a nosaltres sí. L’alcaldessa i els seus homes de confiança tenen el cinisme de parlar de vox populi quan tothom sap que l’autoria de la calumnia és seva.
Ara bé, si en principi les víctimes directes dels rumors són les qui ho pateixen en la seva persona, a molt curt termini, les conseqüències d’aquesta maldat afecten tota la comunitat. Per desgràcia, tot Roses està pagant els efectes negatius que provoca un govern guiat per la dolenteria.
Un govern que és fruit de l’odi i la venjança, com el definí algú dels assistents a la seva concepció, i que només s’ha mostrat capaç de continuar creant i difonent “rumors”, no pot tenir cap sentiment positiu. Només pot generar crispació, enterbolir la convivència i provocar el baix l’estat d’ànim que avui Roses pateix. En cada una de les seves intervencions en públic, en comptes de parlar de futur i il•lusió, aprofiten el càrrec i la seva accessibilitat als mitjans de comunicació, per continuar la campanya de destrucció.
Cal dir, però, que la frustració al•ludida, la que en podia provocar la manca de justícia, més que no pas desanimar-nos ens esperona a continuar treballant amb optimisme per a oferir a Roses una alternativa de govern que obri, de nou, l’esperança seguint el camí de l’esforç i guiats per uns sentiments nets i positius.

A continuació us faig un petit extracte de les coses que es diuen en el referit reportatge de La Vanguardia de 18 d’abril del 2010 . . .

EL RUMOR COMO VIRUS
El rumor, es una información no contrastada con apariencia Verosímil, de fácil propagación.
La personalizada política actual e internet potencian la peligrosidad de los chismes.
Los que difunden rumores pueden tener motivos ideológicos y personales y no es infrecuente que busquen dañar a alguien.
La gente se cree, o no, los rumores en función de si coinciden con sus convicciones.

EL NUEVO ESCENARIO
Antes de internet, los difusores de chismes disparaban con fusil, ahora usan metralleta.
Con internet los rumores son omnipresentes, afirma el asesor de Barack Obama, Cass Sunstein

LOS PELIGROS DE RESPONDER
Al desmentir, se puede caer en la trampa de difundir más el rumor

RUMORES Y ELECCIONES, en campaña hay que contestar.
La visibilidad de los dirigentes políticos se multiplica en la campaña electoral, periodo en el que Los cánones actuales imponen una enorme personalización. Ante un rumor que surja en periodo electoral, “hay que contestar, si no, puede ser peor”, afirma Fermín Bouza, catedrático de Sociología de la Universidad Complutense. Bouza considera que en otras circunstancias es mejor no responder. En la campaña gallega del año pasado, el PP de Ourense utilizó contra el nacionalista Anxo Quintana los rumores de supuestos malos tratos a su ex pareja, de los que se informaba en un correo electrónico. El barón del PP de Ourense, José Luis Baltar, lo usó en los mítines y dijo que era vox populi. Tras las elecciones, Quintana demandó a Baltar.

OBAMA DESMIENTE CON DATOS
En una democracia añeja, como EE.UU., donde la libertad de expresión se la toman en serio incluso para difundir mentiras, a pocos políticos se les ocurriría organizar una investigación de los servicios secretos por un rumor. Quedan dos opciones. Una es ignorar el rumor, con la idea de que comentarlo, desmentirlo, discutirlo no hace más que ampliarlo. La otra opción consiste en lo contrario: en contrastarlo con la realidad, y en demostrar su falsedad. El presidente Barack Obama se ha dedicado a ello con empeño. Ya en la campaña electoral, cuando sufrió todo tipo de difamaciones, y después en la Casa Blanca, cuando sus adversarios han distorsionado sus iniciativas de las maneras más estrambóticas, Obama se ha esforzado en desmentir los rumores. Durante la campaña, su equipo puso en marcha una web llamada Fight the smears, algo así como combate las calumnias. El objetivo era, con la ayuda de los seguidores del entonces candidato, localizar los rumores que avanzaban por la red o los medios de comunicación tradicionales, y desmentirlos documentalmente.
¿Funciona la estrategia de Obama? Sí y no. Sí porque Obama, pese a las campañas en contra, ganó las elecciones. Y la reforma sanitaria se aprobó el mes pasado. Pero las distorsiones sobre el contenido de la reforma no han terminado. Y falsedades como que el presidente no nació en EE.UU. han calado en una parte de la ciudadanía. Según un sondeo reciente, uno de cada cinco estadounidenses cree que Obama no nació en este país.

Alguna vegada he explicat el conte del pecador i el sac de plomes, qualsevol dia ho tornaré a fer.

Salutacions!

Les fotos són del monument a en Walter Benjamin, a Port Bou, on es va suicidar. Era un filòsof alemany, jueu, que va renunciar a viure sota l'imperi de maldat.